lördag 12 november 2011

Att sy en enkel farfarsknäppning

Jag tänkte försöka mig på att visa hur jag syr en enkel farfarsknäppning med kantband i muddväv.

Jag går efter devisen "see one, do one, teach one" eftersom jag själv inte har gjort detta mer än en gång förut som ni har sett i inlägget nedan!


1. Börja med att sy fast ärmarna helt och sticka eventuellt ner sömmar och sy fast storlekslapp.


2. Klipp upp sprundet så långt som du vill ha det och klipp två små jack snett nedåt.


3. Bandkanta runt hela halslinningen genom att börja vid det högra jacket och sluta vid det vänstra. Det går lika bra att kanta med vanlig symaskin om du inte har bandkantare!


4. Såhär ser det ut när du har kantat runt halslinningen. Se till att spara en bit av kantbanden på båda sidor


5. Vänd plagget och lägg kanbanden omlott över varandra. Låt den lilla fliken mellan jacken sticka upp på baksidan. Nåla vid behov.


6. Sy en raksöm över fliken och kantbanden på baksidan.


7. Klipp av kantbanden en liten bit från sömmen så ser det sedan ut såhär på framsidan och baksidan av plagget. Sätt i tryckknappar och det är klart!

22 kommentarer:

  1. Superbra TUT denna hamnar i mina favoriter och måste testas snarast!
    TACK!

    SvaraRadera
  2. Oj, vad din beskrivning får det att verka enkelt att sy farfarsknäppning!:) Måste bara ta mig tid att våga prova bandkantaren först...

    SvaraRadera
  3. Synd att man inte har en bandkantare då!/Åsa

    SvaraRadera
  4. Å vilken super bra beskrivning! Måste testas bara tiden infinner sig!

    SvaraRadera
  5. vilken toppentut!! ska provas omgående!!

    SvaraRadera
  6. Jaha, är det SÅ det funkar! :) Tusen tack!! Jag har en pyjamas liggande på sybordet som säkert har hunnit bli för liten bara för att jag inte har fattat hur jag ska få till knäppningen. Nu kanske den kan bli klar...

    SvaraRadera
  7. Stort tack för detta informativa inlägg!! Gillar verkligen en sån knäppning men har aldrig provat. Nu har jag ingen ursäkt längre att inte ge mig i kast med detta. ; )

    SvaraRadera
  8. vilken bra tutorial, den ska jag prova snart! tack!!

    SvaraRadera
  9. Måste testa! Har dock ingen CP men kanske blir fint ändå!

    SvaraRadera
  10. Oh, vilken bra beskrivning. Den ska jag spara, trots att jag inte har någon bandkantare.

    SvaraRadera
  11. Vad bra med en tut;) precis så gör jag med...när jag inte gör ditt snabba sprund;) hm eller viss är det ditt från början(?)

    SvaraRadera
  12. Tusen takk, jeg har lurt litt på hvordan jeg skal få det så fint.

    Dette må jeg prøve på, igjen tusen takk!

    SvaraRadera
  13. Åh det är så man gör tack snälla du nu blir det en sån på nästa pyjamas.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Har hittat till din blogg via Wimsan Kids. Vilken fantastiskt bra beskrivning på farfars knäppning. Tack! den ska jag försöka mig på i velourtyg. Jag är en farmor som älskar att sy till mina barnbarn i åldrarna 2 år (drygt) 3,5 mån och 2 veckor. Hälsningar Birgitta

    SvaraRadera
  15. Super tut! :)
    Jeg har gjort denne type sprund ved å sy tre av fire ermesømmer, kante rundt hele for så å sy sammen ermet til slutt. Dette blir jo enda finere da det ikke blir noen skjøt ved skuldrene!
    Tack så mycket! ;)

    SvaraRadera
  16. Wow, tack för inspiration. Ska genast testa!

    SvaraRadera
  17. Tack för en mycket bra TUT!! Jag har länge tänkt att det _borde_ gå att göra på detta vis men jag har aldrig testat (och ibland så blir det inte samma i min praktik som i min teori)..men nu fick jag det bekräftat och blev mycket sugen testa!!

    SvaraRadera
  18. Stort tack för tuten! Det måste jag testa!!!! Är lite knök att få till det fint ibland med den vanliga metoden jag använt till farfarsknäppning!

    SvaraRadera
  19. Superbra!! Räddade en body idag tack vare dig =)

    SvaraRadera
  20. Flott tut, har gjort noe liknende etter en gamme bok, "Sy av strikstoffer" av Åsa Lennartsson.

    Må prøve denne med kantebåndsapparatet, kan jeg spørre hvilken størrelse ribb/mudden på kantebåndsremsene dine har før du legger de inn i apparatet?

    SvaraRadera
  21. Herzlichen Dank für dieses tolle Fototutorial! Ich habe deine schicke Ausschnittvariante schon oft bewundert und werde sie gerne bald einmal ausprobieren.
    Liebe Grüsse aus Bern
    Nici und die starken Männer

    SvaraRadera